ET NYT OG ALTID ÅBENT MUSEUM AF BETON OG TRÆER
Der er skabt mulighed for, at Pastor Laiers samlede værkproduktion nu kan samles og dette giver anledning til, at Foreningen Pastor Laiers Kunst planlægger etableringen af et nyt museum for Pastor Laiers kunst. Museet skal ikke være afhængigt af bemanding, men skal kunne besøges alle årets dage og alle døgnets timer.
STEDET
I den nordlige ende af Hjallerup ligger et hus og en have. Det er stedet Pastor Laier byggede sit eget hus i 1937, og hvor han skabte størstedelen af sin kunst. Stedet, huset og haven er også lokaliteten for det nye museum.
Huset er et beskedent selvbyggerhus der i dag er bevaret tæt på sit oprindelige udtryk. Huset vil blive istandsat med respekt for den kulturelhistoriske værdi som huset repræsenterer: et hjem for en betydningsfuld dansk kunstner fra den første halvdel af 1900-tallet. Huset vil fremadrettet fungere som informationsstue og bibliotek for publikationer og arkivmateriale vedr. Pastor Laier. Omkring huset genskabes en offentlig tilgængelig have, hvor den besøgende kan møde en række nye og særligt udformede bygninger. Her vil det være muligt at stifte bekendtskab med hele Pastor Laiers figurproduktion.
HAVEN
Da Pastor Laier boede på stedet, var haven åben for besøgende. Han tog ofte sine gæster med på en tur rundt i skulpturhaven og med sin særlige generøse væremåde fortalte han historier om sine karakteristiske figurer. Det nye museum vil genåbne haven for besøgende og give mulighed for at man som besøgende kan gå på opdagelse i haven og stifte bekendtskab med Pastor Laiers beton- og lerfigurer. Udgangspunktet for havens nye udformning er de træer og rosenbuske Laier selv plantede. Haven vil blive gentænkt som et sted, hvor den besøgende igen kan opleve mødet mellem kunsten og træerne, men nu på en ny måde, fordi figurerne skal bevares for eftertiden og derfor skal beskyttes mod vind og vejr. Det nye museum vil derfor bestå af en række skulpturelt formede bygningsklodser af beton placeret mellem havens træer. Visuelt åbne for gæster i haven.
De nye bygningsklodser formes med udgangspunkt i kunstens særlige karakter. Arkitekturen temasættes således at forskellige dele af figurproduktionen får de bedste muligheder for at præsentere sig. De nye bygninger formes som skræddersyede rammer for kunsten, hvor der tages højde for at den forbipasserende får mulighed for visuelle meget direkte møder med Pastor Laiers kunst.
DE NYE BYGNINGER
Laiers skulpturer deler sig mere eller mindre naturligt i forskellige temaer, som fx de religiøse, de samfundssatiriske samt portrætter i et spænd fra autodidaktisk realisme til ekspressive portrætter af gud og hvermand. Museet opdeles i fire hovedsektioner: de religiøse skulpturer sammen med de første skulpturer fra trediverne med relation til præstestriden i Hjallerup; de satiriske samfundsikoniske portrætter af beton; buster og reliefportrætter af familie, venner og andre med berøring til Laier. Og endelig malerierne, der samles i et særlig udviklet arkivskab placeret i Laiers eget hus.
Museets arkitektur og det integrerede haveanlæg er skabt således, at det kan fungere uden daglig drift. Museets hovedbestanddele består jf. ovenstående af tre bygninger af beton, som idemæssigt integreres med det eksisterende hus på grunden. Bygninger projekteres således at de beskytter værkerne mod forfald og hærværk.